rss search

Instellen van monitoren

line

Geluidstechnici hebben over het algemeen meer moeite met het afstellen van het geluid van monitoren dan met het afstellen van geluid in de zaal. Soms zit er in het geheel geen logica in de afstelling van deze speakers. Hier volgen een aantal tips.

 

Plaatsing van de monitoren

Zorg dat de weg die het geluid aflegt niet wordt gehinderd door instrumenten of bladmuziek standaards. Zangers en zangeressen moeten de monitoren kunnen zien. Zet vooraf aan een oefening of dienst alle monitoren op het podium eens 50% open op de mengtafel en loop er eens langs. De monitoren moeten luid en duidelijk te horen zijn, maar niet te hard. Let er ook op dat alle monitoren ongeveer even luid klinken.

 

De soundcheck

Zet bij de soundcheck tegelijkertijd de zaal en de monitoren aan. Doordat de muzikanten een deel van het zaalgeluid terugkrijgen horen ze zichzelf beter en kun je de monitoren minder hard zetten. Zet het zaalgeluid wel een fractie zachter dan dat je tijdens de dienst zult doen, want tijdens de dienst zit de zaal vol en krijgen de muzikanten minder geluid terug van de zaal. Luister door middel van je hoofdtelefoon tijdens de soundcheck of de korte oefentijd vooraf aan de dienst regelmatig de monitorgroepen af. De meeste mengtafels hebben daar een knopje voor.

 

Wat hoor je op de monitoren?

Het belangrijkste geluid op de monitoren van de zangers en zangeressen is referentie-geluid. Daarmee bedoel ik de piano en/of de gitaar. Wanneer zangers dit geluid goed kunnen horen zullen ze zuiver mee kunnen zingen. Als ze het niet goed kunnen horen beginnen ze vals te klinken omdat ze geen idee hebben op welke preciese toonhoogte de band speelt. Zingt je zanggroep vals? Draai dan de stemmen naar beneden en de piano of gitaar naar boven.

Probeer de zang op de monitoren van de zanggroep zo zacht mogelijk te houden. Hoe luider de zang staat, des te meer zullen ze je vragen om de eigen stem nog wat harder te zetten. Voorkom dit door als volgt op het verzoek ‘mag ik wat harder?’ te reageren: je zet de monitorgroep een streepje lager en zet de zanger(es) een streepje hoger samen met de gitaar en/of piano. Op deze manier verbeter je bij ieder verzoek de balans, in plaats van de monitor steeds harder af te stellen.

Let er verder op dat de toetsenisten en gitaristen elkaar goed kunnen horen. Deze instrumenten willen nog wel eens in elkaars vaarwater zitten en vaak hebben ze dat niet eens door doordat ze elkaar niet horen. Zet ze dus standaard op elkaars monitor. Speelt één van de instrumenten niet in de maat? Voeg een beetje hi-hat of snare toe op de monitor.

Speelt de drummer te hard? Zet dan de monitor een klein beetje zachter. Doordat hij of zij moeite moet doen om de rest van de band te horen zal het volume aangepast worden. Een andere methode werkt ook: doe het snare- en tomgeluid (een beetje luid) op de monitor. Hetzelfde geldt voor de overhead-microfoons, maar pas op: overhead-microfoons geven gemakkelijk feedback.

Nogmaals: luister regelmatig met de hoofdtelefoon monitorgroepen af. En loop zo nu en dan eens over het podium om te luisteren of het geluid op het podium nog klopt. Het afstemmen van het geluid op het podium is net zo belangrijk als het geluid in de zaal.



Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *